Vlieginstructeur FI(A)
Wat mag u verwachten?
De cursus vlieginstructeur FI(A) wordt op individuele basis georganiseerd en bestaat uit een theoretisch en praktisch gedeelte. Deze cursus wordt voornamelijk gebruikt om onze eigen instructeurs op te leiden.
De opleiding wordt afgesloten met een praktisch examen. Ook kunnen wij seminaries organiseren om uw FI(A) geldig te houden of te vernieuwen.
Voorwaarden
- Minstens 18 jaar oud zijn
- Een interview hebben gedaan met de HT of een door hem/haar aangeduide persoon binnen de organisatie
- In het bezit zijn van een geldige medical klasse 1 zonder restricties voor "single pilot operations"
- Ten minste 10 uur instructie over instrumentvliegen hebben ontvangen in de betreffende luchtvaartuigcategorie, waarvan niet meer dan 5 uur simulatortijd in een FSTD
- 20 uur VFR - overlandvluchten hebben uitgevoerd met de betreffende luchtvaartuigcategorie als PIC; en
- Houder zijn van ten minste een CPL(A) met geldige ELP and SEP(L)
- Ten minste 30 uur hebben gevlogen op éénmotorige zuigervliegtuigen waarvan ten minste 5 uur gedurende de zes maanden voorafgaand aan de toelatingsvliegtest vastgelegd in FCL.930.FI(a)
- Een VFR - overlandvlucht hebben uitgevoerd als PIC, waaronder een vlucht van ten minste 540 km (300 NM) gedurende welke op 2 verschillende luchtvaartterreinen wordt geland tot volledige stilstand
- Kandidaten voor het FI-certificaat moeten geslaagd zijn voor een specifieke toelatingsvliegtest, afgenomen voor een conform FCL.905.FI(i) gekwalificeerde FI, tijdens de zes maanden voorafgaand aan de aanvang van de opleiding, om te beoordelen of de kandidaat geschikt is om de opleiding te volgen. De toelatingsvliegtest is gebaseerd op de bekwaamheidsproef voor klasse - en typebevoegdverklaringen zoals beschreven in aanhangsel 9 van onderhavig deel
De theorie
TIJDSBESTEDING
- 25 hours of teaching and learning
- 100 hours of theoretical knowledge instruction, including progress tests
Inhoud
- The learning process
- The teaching process
- Training philosophies
- Techniques of applied instruction
- Student evaluation and testing
- Training program development
- Human performance and limitations relevant to flight instruction
- Hazards involved in simulating system failures and malfunctions in the aeroplane during flight
- Training administration
De praktijk
Het praktisch gedeelte bestaat uit een vliegprogramma van minimaal 28,5 u op onze Robin HR-200/120B (OO-CJD) en 1,5 u op onze Robin R2160i (OO-JBO). Deze vlieguren zitten vervat in een 18-tal missies. Hieronder vind u een overzicht met de onderwerpen die behandeld zullen worden.
INHOUD PRAKTIJK
- Familiarisation with the aeroplane
- Preparation for and action after flight
- Air experience
- Effects of controls
- Taxiing
- Emergencies: brake and steering failure
- Straight and level flight
- Climbing
- Descending
- Turning
- Slow flight
- Stalling
- Spin recovery at the incipient stage
- Spin recovery at the developed stage
- Take-off and climb to downwind position
- Circuit, approach and landing
- Emergencies
- First solo and consolidation
- Advanced turning
- Forced landing without power
- Precautionary landing
- Navigation
- Navigation at lower levels and in reduced visibilty
- Use of radio navigation aids under VFR
- Basis instrument flight
Inschrijven voor deze opleiding?
Heeft u nog vragen over ons opleidingsaanbod of wilt u zich graag inschrijven voor deze vliegopleiding? Aarzel dan niet om ons te contacteren voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Contacteer ons